W 2009 roku Krajowa Rada Notarialna utworzyła system informatyczny do prowadzenia Rejestru Aktów Poświadczenia Dziedziczenia, a obecnie zapewnia nadzór nad prawidłowym jego funkcjonowaniem oraz zapewnia całemu społeczeństwu możliwość korzystania z zasobów tego Rejestru.
Utworzenie Rejestru Aktów Poświadczenia Dziedziczenia związane było z powierzeniem polskim notariuszom nowych kompetencji z zakresu prawa spadkowego. W szczególności notariusze mogą dokonywać alternatywnie wobec postępowań sądowych - notarialnych poświadczeń dziedziczenia. Notarialny akt poświadczenia dziedziczenia zarejestrowany w wyżej wymienionym Rejestrze ma skutki prawomocnego postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku.
W 2011 roku utworzony został kolejny rejestr elektroniczny - Notarialny Rejestr Testamentów, którego celem jest, z jednej strony, zmniejszenie ryzyka, że testament pozostanie nieznany lub będzie ujawniony z opóźnieniem, a z drugiej strony - ułatwienie ujawnienia tegoż testamentu po śmierci testatora. Dokonano również unowocześnienia zaplecza informatycznego i połączenia obu rejestrów w jeden spójny system o nazwie REJESTRY NOTARIALNE.
Ogromna popularność obu rejestrów spowodowała konieczność wydzielenia osobnego podmiotu zajmujacego się zarządzaniem tymi rejestrami oraz przygotowaniem następnych projektów. W 2012 roku Krajowa Rada Notarialna powołała spółkę Rejestry Notarialne, której celem jest kompleksowe zarządzanie elektronicznymi rejestrami prowadzonymi przez Krajową Radę Notarialną.
Biuletyn Informacji Publicznej
Wytworzenie: | --- | 2012-08-07 13:41 |
Ostatnia zmiana: | --- | 2012-08-16 08:10 |
Publikacja: | --- | 2012-08-07 13:41 |